Geschiedenis van de MX-5

1989-1997 Mazda MX-5 NA (mark 1)

 

Het ‘oermodel’ met de inklapbare koplampen. Tot 1993 was er uitsluitend een 1,6 litermotor verkrijgbaar die 116 pk en 135 Nm-koppel aan 5500 tpm leverde. Vanaf 1994 kwam er naast de 1,6 liter een sterkere 1,8 liter versie beschikbaar, die 131 pk leverde en een koppel van 152 Nm aan 5000 tpm. Het vermogen van de 1,6 liter motor werd vanaf 1995 verlaagd naar 90 pk. Dit gebeurde middels kleppen die minder lang opengingen, een lagere compressie en een aangepast motormanagementsysteem. Het vrij bescheiden koppel van 129 Nm werd door deze aanpassingen bij 4000 tpm vrijgegeven, wat – ondanks het vermogensverlies – zorgde voor een vlot oppakkende motor. Mazda voerde de “downsizing” van de motor vooral door om een breder publiek te bereiken. Deze 1,6l/90 pk-versie kwam alleen in Europa op de markt.

Wist u dat…

…de eerste ontwerpmodellen van de MX5/Miata dateren uit het voorjaar van 1979? Mazda’s uitvoerend directeur en Bob Hall, journalist voor het blad Automotive News de ondergang van de traditionele sportwagen van de eind ’70-er jaren (zoals MG B, Fiat Spider en Triump Spitfire) bespraken.

Onder projectnaam P729 werd een styling-studie gedaan naar een lichtgewicht sportwagen (LWS). In die periode waren lichtgewicht sportwagens impopulair en werden ze nauwelijks gemaakt. De studiegroep werd opgesplitst in een Californië- en Japan-sectie en in april 1984 werden de eerste LWS-schetsen gepresenteerd, in augustus gevolgd door levensgrote kleimodellen. Het Japanse team ‘won’ en er werd besloten door te gaan met de ontwikkeling van project P729.

In november 1984 werd Internationale Automobile Design uit de UK ingehuurd om het prototype V705 van de nieuwe lichtgewicht sportwagen te ontwikkelen. IAD’s prototype werd gepresenteerd in Santa Barbara (Californië), waarna er geen weg terug was. De ontwerpers en het publiek waren enthousiast en de ontwikkeling werd overgenomen door Mazda North America (MANA) en in januari 1986 werd bij Mazda besloten project P729 officieel te maken waardoor het de pre-productie status van een echte auto kreeg.

9 februari 1989 werd de Mazda MX5 gepresenteerd tijdens de Chicago Auto Show. En wat zeggen de verkoopcijfers? Meer dan 400.000 verkochte auto’s tussen 1989-1997!

 

008 (2)

Mazda MX-5 (NA)

 

1998-2005 Mazda MX-5 NB (mark 2)

 

In 1998 werd de tweede generatie Miata’s gepresenteerd; de NB. Deze was iets ronder, met krachtiger motoren, een optionele manuele 6-versnellingsbak en de klaplampen waren verdwenen. In mei 2000 stond het verkoopcijfer op 531.890 stuks waarmee de Mazda Miata het Guiness Book of World Records haalde als bestverkopende tweezittercabrio in de geschiedenis.

 

De belangrijkste wijziging bij dit model was het verdwijnen van de inklapbare koplampen. De klaplampen werden vervangen door wat conservatiever gevormde geïntegreerde plastic koplampen. De chromen deurgrepen van de NA werden vervangen door in de kleur van het koetswerk gespoten modellen. De lijn van de NB werd hertekend, wat resulteerde in een massiever voorkomen en een aanzienlijke gewichtstoename. In 2002 kreeg het model een facelift en werd sindsdien ook de NB FL of Mark 2.5 genoemd. Dit model onderging wijzigingen in het audiosysteem, koplampen, mistlampen, front, middenconsole, stoelen en kofferbakverlichting. De NB serie was leverbaar met een 1,6 en een 1,8 liter motor. Het vermogen en koppel van de 1,6 liter steeg naar 110 pk en 134 Nm bij 5000 tpm. Het vermogen van de 1,8 liter motor steeg naar 141 pk, zo ook het koppel naar 162 Nm bij 4500 tpm.

In 2004 introduceerde Mazda de MX-5 voor de eerste keer officieel met een turbo – een Mazdaspeed MX-5 met 180 pk bij 6000 toeren. Van 0-100 in 6,2 seconden, topsnelheid was begrensd op 206 km/h.

Wist u dat…

… met de komst van de 3de generatie de benaming “Miata” verdwijnt en wordt niet meer gebruikt? Het woord Miata is afgeleid van een oud-Duits woord voor “beloning”.

 

009

Mazda MX-5 (NB) 1.6 Luxe

 

2006-2014 Mazda MX-5 NC (mark 3)

 

Op 28 februari 2005 werd de op de autoshow in Genève de derde generatie aan het publiek onthuld; de NC. Nieuw zijn de 2 liter-DOHC-motor en de koplampen doen weer denken aan de lampen in de NA.

Een wederom vernieuwd model waarin de lijnen van de vorige modellen nog steeds herkenbaar zijn. De carrosserie werd wat ronder door de uitgeklopte wielkasten. Het interieur werd aangepast aan de hedendaagse stijl. Bij de NC is er de keuze tussen een 1,8 liter motor van 126 pk of een 2,0 motor van 162 pk, wat opnieuw zorgde voor een toename in rijklaar gewicht. In 2006 brak Mazda ook voor het eerst met een jarenlange traditie: er kwam een MX-5 met stalen klapdak op de markt, wat opnieuw een toename in het gewicht betekende. De vertrouwde softtop bleef echter beschikbaar. In het najaar van 2008 stelde Mazda op de salon van Parijs een facelift voor van de NC, de NC FL of Mark 3.5 genoemd. Deze is herkenbaar aan de grotere grille en de hertekende bumpers. Ook de kop- en mistlampen en de achterlichten werden gewijzigd.

 

Wist u dat…

 

… er een speciale lichtgewicht conceptcar is ontstaan? Onder de naam MX-5 Superlight Speedster bracht Mazda in 2009 een concept uit die in Europa voor het eerst in september dat jaar op de IAA Frankfurt werd getoond. Leuk detail was dat deze snelle “kaalgeplukte” MX-5 precies op het gewicht van het oorspronkelijke 1989 NA-model was teruggebracht!

 

Een zekere Jeremy Clarkson schreef in 2009:

 

“The fact is that if you want a sports car, the MX-5 is perfect. Nothing on the road will give you better value. Nothing will give you so much fun. The only reason I’m giving it five stars is because I can’t give it fourteen.”

 

 

008

MX-5 (NC) 1.8 Active Roadster & Coupé en MX-5 (NC) 2.0 3rd Generation

 

2015 Mazda MX-5 ND (mark 4)

 

In september 2014 werd door Mazda de vierde MX-5 generatie onthuld: de ND. De vormgeving is gericht op het zogenaamde Kodo- (soul of motion) ontwerp en omvat technologische Skyactiv-aanpassingen (speciaal ontwikkelde motoren en een chassis waarbij het zwaartepunt verder omlaag is gebracht). Hiermee werd een gewichtsreductie van 100kg bereikt ten opzichte van het NC-model. De ND is iets korter en iets breder dan zijn voorgangers en wordt in mei 2015 op de Europese markt uitgebracht. Hierbij kan men kiezen uit een 1.5 liter/130 pk motor (uit de nieuwe Mazda 2) en een 2.0 liter/155PK motor, beide met een 6 versnellingsbak. Voor levering buiten Europa zal alleen de 2 liter versie beschikbaar zijn.

 

Wereldwijde introductie was in september 2014 op diverse plaatsen (Spanje, Japan, USA) tegelijkertijd. Nieuw zijn het Kodo ontwerp en verwerkte Skyactiv technologie waarmee een aanzienlijke gewichtsbesparing werd bereikt.

 

Wist u dat…

… de ingenieurs een streefgewicht van 800 kilogram vooropstelden?. Hoewel ze dat niet gehaald hebben, is de nieuwe generatie tot 100 kilogram lichter dan het uitgaande model. De MX-5 ND legt namelijk 975 kilogram in de weegschaal indien je opteert voor de 1.5 benzine en 1.015 kilogram als je kiest voor de 2.0 benzine.

 

Wat is Jinba Ittai?

Ken je dat gevoel; je stapt in de auto en op het moment dat je het stuur aanraakt, ben je één met de auto. Jij bent in control. In Japan noemen ze het ‘Jinba Ittai’ (ruiter en paard als één lichaam). Dit is de essentie van de nieuwe Mazda MX-5. Het speciaal ontwikkelde Skyactiv-chassis zorgt voor de meest geavanceerde ‘Jinba Ittai’ ervaring tot nu toe. De auto reageert zoals jij wilt, nog voor je er over na hebt kunnen denken. Zoals een ruiter en paard die elkaar perfect aanvoelen. Dagelijkse ritjes of lang toeren met ingeklapte top? Met de nieuwe Mazda MX-5 is fun gegarandeerd!

 

Wist u dat…

 

… er op 22 april 2016 het één miljoenste exemplaar van de Mazda MX-5 de productiefaciliteit van Mazda Motor Corporation verliet? Dat is 27 jaar na de start van de productie van de legendarische roadster in april 1989 in de Ujina Plant No. 1 in Hiroshima.

 

004

MX-5 (ND) 1.5 Skycruise