(Nederlands) MX-5 (NA) 1989–1997

Sorry, this entry is only available in Dutch. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

1989-1997 Mazda MX-5 NA (mark 1)

 

Het ‘oermodel’ met de inklapbare koplampen. Tot 1993 was er uitsluitend een 1,6 litermotor verkrijgbaar die 116 pk en 135 Nm-koppel aan 5500 tpm leverde. Vanaf 1994 kwam er naast de 1,6 liter een sterkere 1,8 liter versie beschikbaar, die 131 pk leverde en een koppel van 152 Nm aan 5000 tpm. Het vermogen van de 1,6 liter motor werd vanaf 1995 verlaagd naar 90 pk. Dit gebeurde middels kleppen die minder lang opengingen, een lagere compressie en een aangepast motormanagementsysteem. Het vrij bescheiden koppel van 129 Nm werd door deze aanpassingen bij 4000 tpm vrijgegeven, wat – ondanks het vermogensverlies – zorgde voor een vlot oppakkende motor. Mazda voerde de “downsizing” van de motor vooral door om een breder publiek te bereiken. Deze 1,6l/90 pk-versie kwam alleen in Europa op de markt.

 

Wist u dat…

…de eerste ontwerpmodellen van de MX5/Miata dateren uit het voorjaar van 1979? Mazda’s uitvoerend directeur en Bob Hall, journalist voor het blad Automotive News de ondergang van de traditionele sportwagen van de eind ’70-er jaren bespraken.

Onder projectnaam P729 werd een styling-studie gedaan naar een lichtgewicht sportwagen (LWS). In die periode waren lichtgewicht sportwagens impopulair en werden ze nauwelijks gemaakt. De studiegroep werd opgesplitst in een Californië- en Japan-sectie en in april 1984 werden de eerste LWS-schetsen gepresenteerd, in augustus gevolgd door levensgrote kleimodellen. Het Japanse team ‘won’ en er werd besloten door te gaan met de ontwikkeling van project P729.

In november 1984 werd International Automobile Design uit de UK ingehuurd om het prototype V705 van de nieuwe lichtgewicht sportwagen te ontwikkelen. IAD’s prototype werd gepresenteerd in Santa Barbara (Californië), waarna er geen weg terug was. De ontwerpers en het publiek waren enthousiast en de ontwikkeling werd overgenomen door Mazda North America (MANA) en in januari 1986 werd bij Mazda besloten project P729 officieel te maken waardoor het de pre-productie status van een echte auto kreeg.

9 februari 1989 werd de Mazda MX5 gepresenteerd tijdens de Chicago Auto Show. En wat zeggen de verkoopcijfers? Meer dan 400.000 verkochte auto’s tussen 1989-1997!

1242_10801_XD